In conditiile in care costurile initiale (din etapa de construire) ale structurilor rutiere aplicabile claselor de trafic greu si foarte greu(*) sunt comparabile, structurile rutiere rigide (cu imbracaminte din beton de ciment) reprezinta varianta economica si durabila.
Structura rutiera cu imbracaminte din beton de ciment, indeformabila sub actiunea traficului greu si foarte greu in perioade calduroase, se impune din punct de vedere tehnico-economic pentru noile trasee de autostrazi si sosele de centura.
Literatura de specialitate precum si o serie de analize comparative arata urmatoarele:
- costurile de intretinere specifice imbracamintilor din beton de ciment sunt in mod evident mai reduse decat cele aferente imbracamintilor bituminoase, indiferent de intensitatea traficului;
- pentru traficul prognozat (caracterizat prin sporirea sarcinilor pe osie si cresterea ponderii traficului greu), efortul financiar de intretinere/unitatea de timp va fi mai redus pentru imbracamintile din beton fata de cele bituminoase;
- pentru zonele de stationare si pentru tronsoanele pe care traficul greu se desfasoara cu viteze reduse (zona intersectiilor), in conditiile realizarii cu dificultate a unei mixturi stabile la temperaturi ridicate, imbracamintile din beton de ciment sunt recomandate din punct de vedere economic.
Avand in vedere :
- valorile comparabile ale costurilor initiale (de constructie) intre structurile rutiere aplicabile,
- efortul financiar redus de intretinere pe durata de exploatare (specific betonului de ciment) si
- utilizarea extinsa in Europa (ex: Austria si Cehia ~50% din reteaua de autostrazi) a imbracamintilor rigide
speram intr-o decizie favorabila a Autoritatilor in ceea ce priveste solutia durabila si economica de imbracaminte rutiera.
(*) – noi trasee de autostrazi si sosele de centura