Industria europeană a cimentului publică foaia de parcurs actualizată către neutralitatea climatică

CIROM, industrie ciment, produse minerale, construcții România, neutralitate climatică, sustenabilitate, economia circulară, co-procesare, reciclare ciment, reducerea emisiilor de carbon, energie alternativă, dezvoltare durabilă, eficiență energetică, industrie construcții, materiale de construcție, beton, cariere de ciment, forță de muncă locală, investiții tehnologii verzi, reciclarea deșeurilor, reducerea deșeurilor, inovație în ciment, energii regenerabile, producție locală ciment, infrastructură durabilă, tehnologii eco-friendly, impact ambiental, carbon footprint, regenerare urbană, sustenabilitate în construcții, soluții ecologice, economii locale, parteneriate strategice, protecția mediului, politici de mediu, resurse naturale, dezvoltare economică locală, crearea locurilor de muncă, investiții în infrastructură, responsabili de mediu, industrie ecologică, reducerea consumului de energie, industrii verzi, infrastructură ecologică, beton durabil, impact economic al cimentului, economisire energie în construcții, reciclare beton, ciment sustenabil, tehnologii de reducere a poluării, reutilizarea deșeurilor, sustenabilitate industrială, raport de mediu, eficiență în producția de ciment, regenerarea materialelor de construcție, emisii de CO2, protecția resurselor naturale, dezvoltare industrie ciment, politici climatice, dezvoltare regională, investiții sustenabile, energie curată, tehnologie de fabricație curată, creștere economică sustenabilă.
Foaia de parcurs actualizată demonstrează că acest sector poate propune obiective climatice mai ambițioase, dar este necesar un cadru politic solid

Bruxelles, 21 mai 2024

CEMBUREAU, Asociația Europeană a Cimentului, a publicat astăzi Foaia de parcurs actualizată către neutralitatea climatică, subliniind ambițiile climatice ale sectorului pentru lanțul valoric al cimentului și betonului.

În ultimii patru ani, sectorul european al cimentului a trecut în mod clar de la formularea de obiective la punerea în practică a acestora. Avem posibilitatea de a ne propune obiective climatice mai ambițioase, dar este necesar ca factorii de decizie politică să vină în întâmpinarea acestor obiective prin intermediul unor politici ferme”, a declarat Ken McKnight, președintele CEMBUREAU.

Foaia de parcurs actualizată are în vedere progresele realizate de la publicarea, în mai 2020, a foii de parcurs a CEMBUREAU către neutralitatea din punctul de vedere al emisiilor de carbon. Având în vedere proiectele semnificative de decarbonizare aflate în derulare în întreaga industrie din Uniunea Europeană, aceasta a reformulat obiectivele sectorului astfel:

  • Până în 2030, foaia de parcurs prevede o reducere cu 37% a emisiilor de CO2 asociate cu producția de ciment și cu 50% la nivelul lanțului valoric.
  • Până în 2040, o reducere cu 78% a emisiilor de CO2 asociate cu producția de ciment și cu 93% la nivelul lanțului valoric.
  • Până în 2050, foaia de parcurs prevede ca producția de ciment în Europa să atingă neutralitatea climatică și are în vederea posibilitatea de a avea o amprentă de carbon negativă de-a lungul lanțului valoric.

Foaia de parcurs subliniază, de asemenea, măsurile politice indispensabile pentru realizarea acestor obiective, printre care se numără:

  • Implementarea unui strict Mecanism de ajustare a emisiilor de carbon la frontiere (CBAM)
  • Creșterea sprijinului financiar pentru investițiile în decarbonizare
  • Necesitatea garantării accesului la energie, infrastructură și materii prime decarbonizate, la prețuri accesibile
  • Crearea de piețe pilot pentru produse circulare, cu amprentă redusă de carbon

Koen Coppenholle, director general al CEMBUREAU, a adăugat: „Următorul ciclu politic european trebuie să pună accent pe un pact industrial. Avem nevoie de o mobilizare puternică la toate nivelurile guvernamentale pentru a crea un plan de lucru pentru investițiile în decarbonizare”.

***FINAL***

Despre CEMBUREAU:

CEMBUREAU, Asociația Europeană a Cimentului, are sediul la Bruxelles și este organizația reprezentativă a industriei cimentului din Europa. În prezent, membrii cu drepturi depline ai asociației sunt 23 de asociații naționale ale industriei cimentului și companii din industria cimentului din Uniunea Europeană (cu excepția Maltei), plus Norvegia, Elveția și Regatul Unit. Croația, Serbia și Slovacia sunt membri asociați ai CEMBUREAU. Au fost încheiate acorduri de cooperare cu compania Vassiliko Cement din Cipru și asociația UKRCEMENT din Ucraina.

Despre Foaia de parcurs a CEMBUREAU către neutralitatea climatică:

Link către documentele cheie

Puteți regăsi versiunea integrală a Foii de parcurs a CEMBUREAU către neutralitatea climatică și sinteza documentului aici.

Concluzii cheie și conținut

Foaia de parcurs a CEMBUREAU către neutralitatea climatică analizează modalitățile prin care industria europeană a cimentului își poate reduce emisiile de carbon până în 2050, de-a lungul lanțului valoric al cimentului și betonului.

În vederea elaborării foii de parcurs, experții din industria europeană a cimentului au analizat în detaliu rolul tehnologiilor cheie în fiecare etapă a lanțului valoric: clincher, ciment, beton, construcții și carbonatarea betonului. Foaia de parcurs cuantifică fiecare pârghie de decarbonizare, analizând provocările și oportunitățile fiecărei tehnologii, precum și fezabilitatea tehnică. De asemenea, au fost realizate studii externe de către terți pentru a sprijini elaborarea foii de parcurs.

Modificări față de foaia de parcurs a CEMBUREAU din 2020

Față de versiunea anterioară, foaia de parcurs a CEMBUREAU către neutralitatea climatică subliniază obiective mai ambițioase pentru industria europeană a cimentului la orizonturile de timp ale anilor 2030 și 2050 și, de asemenea, cuprinde un obiectiv pentru 2040. Aceste obiective mai ambițioase sunt consecința numărului semnificativ de proiecte de decarbonizare planificate în prezent în acest sector. Această situație a permis în special ameliorarea proiecțiilor sectorului referitoare la combustibilii alternativi, înlocuirea clincherului și utilizarea captării carbonului. Vă invităm să citiți foaia de parcurs pentru mai multe informații.

Următorii pași

CEMBUREAU va prezenta și va dezbate această foaie de parcurs cu diferiți actori interesați, de la decidenții politici la întregul sector al construcțiilor și societatea civilă.

***

Pe fondul începerii negocierilor tripartite cu privire la NZIA, CEMBUREAU dorește să sublinieze următoarele priorități:

  1. Proiectele de captare și transport al CO2 trebuie cuprinse în domeniul de aplicare al NZIA

Pe lângă stocarea terestră și offshore a CO2, dezvoltarea infrastructurii de transport și a instalațiilor de captare a CO2 este esențială pentru proiectele CCUS. Este în special important ca termenele mai scurte de autorizare prevăzute de NZIA să vizeze atât proiectele de stocare și de transport al CO2, cât și proiectele CCUS în instalații industriale.

ð CEMBUREAU salută prevederile adoptate atât de Parlament, cât și de Consiliu prin care se intenționează ca, pe lângă proiectele de stocare a CO2, atât proiectele de captare, cât și cele de transport să poată fi considerate, de asemenea, proiecte strategice pentru obiectivul zero emisii nete.

  1. Obligațiile de raportare ale statelor membre cu privire la CCUS trebuie suplimentate

Statele membre au un rol crucial în sprijinirea unui lanț valoric al CCUS. Pe lângă furnizarea de informații pentru a sprijini siturile de stocare, acestea ar trebui să raporteze mai detaliat cu privire la proiectele CCUS de pe teritoriul lor, inclusiv cu privire la transportul CO2 și la proiectele CCUS din unitățile industriale. În cazul în care statele membre se află în imposibilitatea de a dezvolta capacități de stocare a CO2, acestea ar trebui să planifice modalități de transport al CO2 către instalații de stocare din statele membre învecinate și să evalueze opțiunile de utilizare a CO2.

ð CEMBUREAU sprijină propunerile Parlamentului de completare a articolului 17 din regulament (includerea strategiei și a obiectivelor naționale stabilite pentru captarea CO2, transportul transfrontalier al CO2 etc.)

  1. Trebuie asigurat un acces echitabil la infrastructura de stocare a CO2

Este esențial ca infrastructura de stocare a CO2 (atât stocare, cât și transport) să respecte principiile de transparență și de acces al terților, pentru a oferi clienților condiții echitabile de acces la piață.

1 A se vedea Foaia de parcurs către neutralitate din punctul de vedere al emisiilor de carbon a CEMBUREAU

2 Per total, există aproximativ 38 de proiecte conexe CCUS aflate în stadiu de planificare/dezvoltare în industria cimentului din UE: 8 proiecte de captare și stocare a dioxidului de carbon (CCS), 16 proiecte de captare și utilizare a dioxidului de carbon (CCU), 14 proiecte CCUS (care vizează în principal stocarea CO2, dar în care este avută în vedere și captarea și utilizarea CO2) – a se vedea harta investițiilor în derulare a CEMBUREAU. CEMBUREAU consideră că, până în 2030, numai industria cimentului va avea nevoie să stocheze 12-15 milioane de tone de CO2 anual.

ð CEMBUREAU salută propunerea Consiliului de a sublinia faptul că siturile de stocare a CO2 ar trebui să respecte principiile „accesului echitabil și deschis”. Salutăm, de asemenea, propunerea Parlamentului European prin care se solicită Comisiei să reflecteze asupra unui cadru de reglementare mai larg pentru piața de CO2 captat.

  1. Un obiectiv pentru o capacitate de injectare a CO2 la un orizont de timp al anilor 2040/2050

Pe lângă obiectivul pentru capacitatea de injectare pentru 2030, este important să se definească obiective pentru capacitatea de injectare a CO2 la un orizont de timp al anului 2040, care ar trebui stabilite în cadrul definirii obiectivelor climatice pentru 2040, un demers inițiat de Comisie.

ð CEMBUREAU susține propunerile formulate atât de Consiliu cât și de Parlament de a solicita Comisiei să prezinte obiective privind capacitatea de injectare a CO2 la un orizont de timp al anului 2040. Propunerea Parlamentului European este preferabilă, deoarece include, de asemenea, dispoziții privind obiectivele pentru 2035 și 2050.

  1. CCUS ar trebui definită drept o tehnologie strategică pentru atingerea obiectivului de zero emisii nete

Alături de CCS, CCU este esențială deoarece vine în sprijinul măsurilor de atenuare a schimbărilor climatice din sectoare esențiale, precum transporturile sau industria chimică.

ð  CEMBUREAU consideră că, în cazul elaborării unei liste de tehnologii strategice atingerea obiectivului de zero emisii nete, aceasta ar trebui să includă captarea și utilizarea dioxidului de carbon (CCU). Salutăm includerea tehnologiilor pentru combustibili alternativi durabili în textul Consiliului, dar este preferabilă o abordare mai amplă, care să includă și CCU.

  1. Observații suplimentare

  • NZIA ar trebui să aibă în vedere diferitele forme de stocare a CO2: salutăm propunerile Parlamentului și ale Consiliului de a include acviferele saline ca formă de stocare a CO2, pe lângă zăcămintele de petrol și gaze epuizate.
  • Proiectele strategice Net Zero ar trebui să fie sprijinite financiar: salutăm propunerea Parlamentului European ca cel puțin 25% din veniturile naționale din ETS să fie direcționate către atingerea obiectivului NZIA.
  • Termenele de autorizare mai scurte ar trebui să se aplice la nivelul întregului proces de solicitare a autorizării: salutăm modificările aduse de Parlamentul European pentru a clarifica faptul că procedurile de autorizare mai scurte se vor aplica „de la primirea cererii de proiect” și nu „de la confirmarea valabilității cererii”.
  • Tehnologiile industriale transformative pentru decarbonizare ar trebui incluse în lista tehnologiilor net zero, așa cum a propus Consiliul.

***

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


Call Now Button